Στο American Journal of International Law, βρήκα 123 ανθολογημένες παραπομπές για θέματα νησιωτικών ΑΟΖ ανά τον κόσμο. Οι περιπτώσεις...
Στο American Journal of International Law, βρήκα 123
ανθολογημένες παραπομπές για θέματα νησιωτικών ΑΟΖ ανά τον κόσμο. Οι
περιπτώσεις ποικίλουν. Nαι μεν τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα (και ΑΟΖ πλέον),
αλλά το πόσο εκτείνεται αυτή, ειδικά όταν συμπίπτει με της γειτονικής-όμορης
ηπειρωτικής ξένης χώρας, πρωτίστως κρίνεται μεταξύ των γειτονικών κρατών και
στη συνέχεια από αρμόδια διεθνή διαιτητικά ή δικαστικά όργανα (συνήθως ad
hoc/ανά περίπτωση, παρότι υπάρχει ήδη επαρκής νομολογία που δείχνει κάποιες
τάσεις).
Γράφει ο Δημήτρης
Σταθακόπουλος
Η Ελλάδα
συνεχώς επικαλείται το διεθνές δίκαιο και ορθώς. Τι κάνεις όμως όταν η όμορη
χώρα είναι η Τουρκία, με την "αλά τούρκα" ερμηνεία της, που a priori
αποκλείει την όποια διμερή συνεννόηση; Ελαττώνεις τα, βάσει ιστορικών διεθνών
συμβάσεων, κατοχυρωμένα δικαιώματά σου; Υπαναχωρείς και αποδέχεσαι τα αιτήματα
της άλλης πλευράς; Ποιο είναι το όριο αποδοχής και κατανόησης; Αυτό τελειώνει
κάπου, ή ευελπιστείς στον κορεσμό του αιτούντος;
Και εάν
δεν σταματήσει ποτέ; Θα κάνεις ρήξη, πότε και μέχρι ποιου επιπέδου; Η προσφυγή
ενώπιον τρίτων αρμοδίων διεθνών οργάνων, προϋποθέτει μια προσυνεννόηση και
ατζέντα θεμάτων που στην παρούσα δεν υπάρχει, παρότι αναδύονται ενδείξεις πως η
μελλοντική προεδρεύουσα της ΕΕ, Γερμανία, θα συμβουλεύσει στη σύνταξή της.
Παράλληλα
επικαλείσαι την αρωγή των συμμάχων σου. Ξεχνάμε όμως, πως οι σύμμαχοί μας,
είναι και σύμμαχοι της Τουρκίας. Για ποιο λόγο να επιλέξουν την πλευρά μας,
όταν έχουν τεράστια συμφέροντα με την Τουρκία; Οι γνώμες που ακούγονται δημοσίως, περί ειδικού καθεστώτος, μικρής ή μεγάλης
επιρροής του Καστελλόριζου, είναι ελαττωμένες ή "μαξιμαλιστικές";
Η ΑΟΖ
του Γιβλαρτάρ
Με
γνώμονα την πρακτική της Γαλλίας και της Βρετανίας, το ερώτημα δεν θα έπρεπε να
τίθεται καν για το Καστελλόριζο. Ούτε ελαττωμένη επήρεια έχει, ούτε είναι
"μαξιμαλισμός" να αιτείται η Ελλάδα τα όσα ισχύουν διεθνώς και έχει
κατοχυρώσει νομίμως ιστορικά, με βάση τις διεθνείς συμβάσεις. Ενημερωτικά και
σύντομα, θα αναφέρω τις υπερπόντιες κτήσεις των παλαιών αποικιοκρατικών χωρών.
Κτήσεις
τις οποίες ούτε διανοούνται να εγκαταλείψουν και να ελαττώσουν, ούτε να
αποποιηθούν την ΑΟΖ που τους προσφέρουν (η οποία επιπλέον αθροίζεται στη
συνολική ΑΟΖ της ΕΕ). Η Ελλάδα άραγε δύναται να ελαττώσει την εν δυνάμει ΑΟΖ
της, που θα μπορούσε να συνυπολογιστεί στην, έστω άτυπη, ΑΟΖ επιρροής της ΕΕ
ανά τον κόσμο; Σαφώς και όχι.
Η
υπερπόντια Γαλλία (France d'outre-mer ) αποτελείται από τα γαλλοδιοικούμενα
εδάφη εκτός Ευρώπης (υπολείμματα της αποικιοκρατίας) που έχουν διαφορετικό
νομικό καθεστώς και επίπεδα αυτονομίας, αν και όλα (εκτός από εκείνα χωρίς
μόνιμους κατοίκους) έχουν εκπροσώπηση (τόσο στην Εθνική Συνέλευση, όσο και στη Γερουσία
της Γαλλίας, που αποτελούν το γαλλικό κοινοβούλιο).
Οι
πολίτες τους έχουν γαλλική ιθαγένεια και ψηφίζουν για τον πρόεδρο της Γαλλίας
και την Ευρωβουλή. Οι υπερπόντιες κτήσεις της Γαλλίας είναι κυρίως νησιά στον
Ατλαντικό, τον Ειρηνικό και τον Ινδικό Ωκεανό, τη Γαλλική Γουιάνα στη νότια
Αμερική, καθώς και πολλά νησιά γύρωθεν της Ανταρκτικής (υπάρχει και μία αξίωση
επάνω στο έδαφός της).
Διαβάστε
τη συνέχεια στο slpress
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Δεν υπάρχουν σχόλια
Μπορείτε να γράψετε και να σχολιάσετε τα πάντα, αλλά αν το κείμενο σας περιέχει υβριστικούς χαρακτηρισμούς σας ενημερώνουμε ότι δεν θα δημοσιεύεται. Σε περίπτωση καθυστέρησης δημοσίευσης των σχολίων ζητούμε συγγνώμη και παρακαλούμε να μην βγάζετε αυθαίρετα συμπεράσματα. Με σεβασμό και εκτίμηση η διαχείριση του ιστολογίου