Ὁ μεγάλος θυμός της κοινωνίας καραδοκεί... - Ελλήνων Αφύπνιση

Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
{fbt_classic_header}

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

latest

Ὁ μεγάλος θυμός της κοινωνίας καραδοκεί...

  Mε ἄλλη ψυχολογία καί μέ ἄλλα συναισθήματα ὑποδεχθήκαμε αὐτήν τήν χρονιά καί μέ ἄλλα τήν ἀποχαιρετοῦμε . Τά νεῦρα ἑνός ἰσχυροῦ τμήματος το...

 





Mε ἄλλη ψυχολογία καί μέ ἄλλα συναισθήματα ὑποδεχθήκαμε αὐτήν τήν χρονιά καί μέ ἄλλα τήν ἀποχαιρετοῦμε. Τά νεῦρα ἑνός ἰσχυροῦ τμήματος τοῦ πληθυσμοῦ εἶναι σπασμένα.


Ο τρες ραχοκοκκαλιές μας, οκογένεια πού κρατ χαρακτρα παρά τήν φουρτούνα, ο χιλιάδες μικρομεσαες πιχειρήσεις πού ποτελον σχυρότατο παράγοντα κοινωνικς συνοχς καί κκλησία (πού σωσε τό κράτος πό λυντσάρισμα μέ τά συσσίτια μέσα στά μνημόνια), ατήν τήν στιγμή λειτουργον πό τό κράτος μεγάλης ντασης καί σύλληπτης πίεσης.

Γράφει ο Μανώλης Κοττάκης

κοινωνία, Μεγάλη Κοινωνία, πως προσφυς τήν εχε χαρακτηρίσει κάποτε πρώην Πρωθυπουργός τς Μεγάλης Βρεταννίας Νταίηβιντ Κάμερον, συμπεριφέρεται πλέον ς κινούμενη βόμβα. Δέν πωάζονται οί μόνον στά σωθικά της. ναζωπυρώνονται στίες «φωτις», ο ποες στό παρελθόν μόνον σποραδικά καί πό προϋποθέσεις κδηλώνονταν. Καί χι σέ ερεα κλίμακα. Ο μετρήσεις πιάνουν στά ραντάρ τούς θυμωμένους εκοσάρηδες. Πολύ θυμωμένους. Τήν πρώτη γενιά μετά τόν πόλεμο πού θεωρε τι ατή ζωή δέν τς ξίζει. 

Ο μετρήσεις λένε τι κόσμος πασχολεται πλέον πό τό ρώτημα «πς θά ζήσω» καί χι πό τόν φόβο «πώς θά ρρωστήσω». μονιμότης τν lockdown, ρευστότητα πού πικρατε γύρω πό τήν πορεία τς πανδημίας, πανικός γιά τίς μεταλλάξεις της, ο κνευριστικές παγορεύσεις, βεβαιότης τι τό μόνο σίγουρο εναι βεβαιότης, χουν δηγήσει τά πράγματα σέ να πρωτόγνωρο φαινόμενο: νά χάσει κόσμος τήν σειρά του. Νά χάσει ζωή τόν ρυθμό της. Τήν γεύση της. Τήν νοστιμιά της. Νά διαταραχθε εημερία τς ρουτίνας.

«Εημεροσαν» ο νθρωποι μέσα στήν ρουτίνα. σχέτως ν δέν τό καταλάβαιναν. Πράγματα «πλά καί γαπημένα, καθημερινά» πού λέει καί Χαρούλα στό «λα σέ θυμίζουν» το Μάνου, θεωρονται νειρο μακρινς νυκτός. Μά τί λέω, οτε κν θερινς, γιατί ποιός ξέρει πς θά εναι τό ρχόμενο καλοκαίρι. Καί τό κυριότερο: ατά τά πλά καί ατά τά γαπημένα πράγματα χουν «δυσκολέψει». Τό νά βρεθομε λοι μαζί γύρω πό να τραπέζι καί νά πιομε να ποτήρι κρασί, τό νά γκαλιάσουμε καί νά φιλήσουμε γαπημένα πρόσωπα, τό νά νοίξουμε τήν πόρτα καί νά κούσουμε τά κάλαντα (Χριστούγεννα χωρίς Χριστό, νοονται;), τό νά πμε μιά βόλτα νά δομε τήν στολισμένη θήνα, τό νά κάνουμε ναν πογευματινό περίπατο στήν θάλασσα, τό νά πισκεφθομε μιά κκλησία καί νά νάψουμε να κερί, τό νά πάρουμε τό εροπλάνο καί νά ταξιδέψουμε πό τήν μία κρη τς χώρας στήν λλη, τά «πλά» πού λέγαμε χουν γίνει πλέον δύσκολα. Πολύ δύσκολα. Μία φίλη μου, γνωστή ρμηνεύτρια, Μαρία Σουλτάτου, μο λεγε προχθές πώς πό τόν Φεβρουάριο ως σήμερα πέραν το κοντινο σοπερ μάρκετ χει μετακινηθε πό τό σπίτι της μόλις πτά φορές. Ποιός θά τό λεγε!

Παρά τατα φοβμαι πώς σέ να βαθμό κάνουμε τά δια παλαιά λάθη. Σά νά μήν λλαξε τίποτε. Χρησιμοποιομε τά δια παλαιά διώματα.

Προχθές μο φθασαν δύο πιστολές. Μία πό φοιτητές τς Νομικς Σχολς το Πανεπιστημίου μου στήν Θράκη, ο ποοι μέ εγενικό τρόπο ζητον πό τήν πουργό Παιδείας τά συγγράμματά τους, προκειμένου νά προετοιμαστον γιά τήν περχόμενη ξεταστική τους. Παλεύουν μέ τά κύματα μέσα σέ ντίξοες συνθκες γιά νά σπουδάσουν, καί τό κράτος δέν κάνει ατό πού το ναλογε. Μέ κπληξη διαπίστωσα τι δέν εναι ο μόνοι. Παρατηρεται καθυστέρηση ποστολς συγγραμμάτων καί σέ λλες σχολές μέ συνέπεια νά μετακινεται ξεταστική κατά δύο βδομάδες. ναρωτιέμαι: Τόσο δύσκολο εναι νά δείξουμε σεβασμό σέ ατή τή νεώτερη γενιά πού διψ νά μάθει καί νά σπουδάσει, ταν λα εναι ναντίον της;

δεύτερη πιστολή εναι νός σκιτσογράφου, γονέα δύο παιδιν, το κυρίου Δημήτρη Νικολαΐδη. Θίγει τό ζήτημα τς τηλεκπαίδευσης. «Ζαβλακώνουν τά παιδιά!» μο γράφει ργισμένος καθώς –συνεχίζει– δυνατον νά εναι πάνω πό ναν πολογιστή πί κτώ ρες γιά τό σχολεο καί πί τέσσερεις ρες γιά τό φροντιστήριο. Καί νά ταν μόνον ατό! Ο γονες παρατηρον τι κτεταμένη σέ διάρκεια τηλεκπαίδευση (πού νομίζω θά πρεπε νά εναι μικρότερη σέ διάρκεια καί πιό στοχευμένη) δημιουργε θισμό στά παιδιά. θισμό στήν ζωή μόνο μέσα πό τήν τεχνολογία. Μέ τό πού τελειώνει τό μάθημα καί φεύγουν πό τήν θόνη πιάνουν στά χέρια τους τό τάμπλετ νοίγουν τό skype νά μιλήσουν μέ φίλους. ντί νά βγον γιά μιά βόλτα νά πάρουν λίγο καθαρό έρα. Σωρεύεται τσι νέργεια, ρνητική νέργεια πό τήν κατ’ οκον συμπίεση καί πορ γιατί Κυβέρνηση προσλαμβάνει μερικανικές ταιρεες γιά νά τς πον πς σκέφτονται ο λληνες καί γιά νά τούς πιβάλλει πολιτικές μέ βάση λγορίθμους. Δέν χρειάζονται μεσάζοντες γιά νά καταλάβεις τόν λαό σου. πλά πράγματα ρκον. πως τό νά κος ποιον χει νά σο πε κάτι. Παράλογο λογικό. Ψεκασμένο γιές. Νά κος, νά καταλαβαίνεις καί νά προσεγγίζεις.

Τά νερα νός σχυρο τμήματος το πληθυσμο εναι σπασμένα. Ο τρες ραχοκοκκαλιές μας, οκογένεια πού κρατ χαρακτρα παρά τήν φουρτούνα, ο χιλιάδες μικρομεσαες πιχειρήσεις πού μπορε νά μήν δημιουργον μεγεθύνσεις στήν οκονομία λλά ποτελον σχυρότατο παράγοντα κοινωνικς συνοχς καί κκλησία (πού σωσε τό κράτος πό λυντσάρισμα μέ τά συσσίτια μέσα στά μνημόνια), ατήν τήν στιγμή λειτουργον πό τό κράτος μεγάλης ντασης καί σύλληπτης πίεσης. Στίς κανονικές συνθκες προσφορά τους εναι όρατος γιά τήν πολιτεία. Κλείνουν «τρπες» χωρίς νά φαίνονται. γγυνται τήν ρεμία. Κοινωνική σορροπία χωρίς συντήρηση καί θεσμούς μέ ξίες πως οκογένεια, μικρή πιχείρηση καί ρθοδοξία δέν πάρχει στήν πατρίδα μας. Οαδήποτε παρέμβαση στά «σωτερικά» τους λοιπόν κατά τήν πανδημία πρέπει νά γίνεται μέ σύνεση, μέ καταλλαγή, μέ σεβαστικότητα καί, ναί, κόμη καί μέ δέος. Ατά εναι τά ληθινά «συλα» πού χρήζουν προστασίας πό ξωτερικές παρεμβάσεις. καταδίωξη, φοβέρα, ο πειλές γιά τά ρεβεγιόν μέ εσαγγελέα καί λλα λοιπά δηγον σέ μιά λέξη πού δανείζομαι πό τόν ν ξελίξει διάλογο γιά τό οκογενειακό δίκαιο. Στήν ποξένωση. Φτιάχνουμε μιά κοινωνία σέ ποξένωση. πόκοσμη. λλά ταν μιά κοινωνία εναι πόκοσμη καί σπάει σέ κομματάκια, πάει νά εναι κοινωνία. Συνεκτικός στός. Μετατρέπεται σέ ζούγκλα.

Τό πολιτικό μας σύστημα καί μες ο δημοσιογράφοι φείλουμε νά πάψουμε νά συμπεριφερόμαστε μέ «ατισμό». κόσμος δέν ναγνωρίζει τόν αυτό του στίς λέξεις μας. Μς λέει «τηλεκπαίδευση», το παντμε «folli follie». Μς λέει «συγγράμματα», το λέμε «Πάρνηθα». Μς λέει «νεργία», το λέμε «Σούνιο». Μς εναι πιό εκολο νά σχολιάζουμε πό τό νά χτίζουμε. Νά «μιλμε» πό τό νά «κάνουμε». Μετά λόγου γνώσεως σς λέω –μιλάω διαρκς μέ κόσμο μικρό καί μεγάλο– δέν εμαστε πλήρως συντονισμένοι στίς συχνότητες τς κοινωνίας. Μιά δέα χουμε μόνον. Καί ν κάνουμε κάτι ατήν τήν ποχή, πολιτικοί καί δημοσιογράφοι, χωρίς νά τό καταλαβαίνουμε, εναι τι χτίζουμε τόν μεγάλο θυμό. Τό σανίδι θά ποχωρήσει κάποια στιγμή καί θά πάρει τούς πάντες μαζί του, καί τά χλωρά καί τά ξερά. άν χουν κάποια ξία σα παρατηρ θά πρότεινα τό ξς στούς ταγούς μας: Δίνετε σημασία στούς νθρώπους. πανττε τους. Μήν τούς «γράφετε» στά παλαιότερα τν ποδημάτων σας. Μεγάλη Κοινωνία στέκεται πειλητικά πέναντί σας καί πέναντί μας. πανδημία δέν λλάζει μόνο τόν τρόπο πού παρατηρομε τόν κόσμο ξω μας. λλάζει δραματικά καί τίς διαθέσεις μέσα μας.

Από «Εστία»



Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Δεν υπάρχουν σχόλια

Μπορείτε να γράψετε και να σχολιάσετε τα πάντα, αλλά αν το κείμενο σας περιέχει υβριστικούς χαρακτηρισμούς σας ενημερώνουμε ότι δεν θα δημοσιεύεται. Σε περίπτωση καθυστέρησης δημοσίευσης των σχολίων ζητούμε συγγνώμη και παρακαλούμε να μην βγάζετε αυθαίρετα συμπεράσματα. Με σεβασμό και εκτίμηση η διαχείριση του ιστολογίου