Ὅσιος Παΐσιος : “Πῶς ἑορτάζουν οἱ ἅγιοι τὰ Χριστούγεννα;” - Ελλήνων Αφύπνιση

Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE
{fbt_classic_header}

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

latest

Ὅσιος Παΐσιος : “Πῶς ἑορτάζουν οἱ ἅγιοι τὰ Χριστούγεννα;”

  «Τὶς ἑορτές, καὶ εἰδικὰ τὰ Χριστούγεννα, δὲν τὰ  ζοῦμε ὅπως οἱ ἅγιοι, ὅπως τὰ ἔχει ὁρίσει ἡ Ἐκκλησία.» «Περιμένουμε ἀ π ὸ μι ὰ ἀ λλαγ ...

 





«Τὶς ἑορτές, καὶ εἰδικὰ τὰ Χριστούγεννα, δὲν τὰ ζοῦμε ὅπως οἱ ἅγιοι, ὅπως τὰ ἔχει ὁρίσει ἡ Ἐκκλησία.»


«Περιμένουμε π μι λλαγ στ σπίτι, π μερικ λαμπιόνια, ν μς λλάξει λίγο καθημερινότητα. Θέλουμε ν λλάξει κάπως καθημερινότητά μας ποία χει γίνει φόρητη κα κουραστική, λλ ψυχή δν γεμίζει π κτιστ φτα.»


πειδ τ θέμα μου εναι  «πς ορτάζουν ο γιοι τ Χριστούγεννα», θ ναφέρω ρχικ γαπητοί μου, κάτι γι τν γιότητα. Θ σς π τι γιοι δν εναι ατο πο νομάζονται «καλο νθρωποι» λλά, γιοι εναι ατο πο γάπησαν τν Θεό κα νώθηκαν μαζί Του. Ατς μως εναι κοινς σκοπς λων μας ! Εναι βασικότερος σκοπς τς ζως μας. Στν ζω τν γίων, κα εναι πολ σημαντικ ατό, βιώνεται λο τ ργο τς νανθρωπήσεως το Χριστο. Στος γίους φανερώνεται τ μέγα κα μοναδικ μυστήριο τς ποκαλύψεως το Θεο στν νθρωπο, ζον μέσα τους «εροκρυφίως» ατ τ γεγονός ! Γίνεται γι ατος να προσωπικ βίωμα κα νας συνεχς καθημερινς γνας.

Εναι κατανοητ τι ατ θέλει κόπο, συχν κα πόνο. Πρόκειται γι καρπ μις μακρς πνευματικς ζως λλά, φυσικά, εναι δρο το Θεο.

Μετ π ατ τ εσαγωγικ γι τν ννοια τς  γιότητας, θ θελα ν σς π κάτι λλο σχετικ μ τος γίους κα τς ορτές. Ο γιοι, λοιπόν, τς ορτές, τς βλεπαν ς εκαιρίες γι ν αξήσουν τν πνευματικότητά τους. Ατ μποροσε ν  γίνει ταν ζοσαν τ νόημά τους. μαθαν μπειρικ τι στς ορτές, νοίγουν διαιτέρως ο κρουνο τς χάριτος το γίου Πνεύματος κα πλημμυρίζουν ο πιστοί, κόμα δέ, κα λη δημιουργία. Γνωρίζουν πίσης τι κάθε γιορτ γίνεται να γλέντι στ ποο λοι μετέχουν στ «παραδείσιο κρασί», πως τ χαρακτήριζε σιος Παΐσιος. τσι κάθε πιστός, μπορε ν προσεγγίζει  τν ορτή, ς μία εκαιρία τς προσωπικς του ναγέννησης. Εναι γεγονς τι μ ατν τν πρόθεση, νάσταση εναι κάθε ορτή, νάσταση  κα παλιγγενεσία.

Πς μως μπορες ν ζήσεις τ Χριστούγεννα;

Γι ν γίνουν τ παραπάνω, ρκε ν συμμετέχουμε μ ρεξη πνευματική ν θέλουμε ν τ ζήσουμε. ν πάρχει ρεξη ατή, τότε ντως τς γλεντμε πνευματικ τς ορτς κα μάλιστα μεθμε πνευματικ μέσα στν κκλησία.

Ο γιοι ζοσαν λοιπν μ λαχτάρα τς ορτές, κα μς τ ξηγε σιος Παΐσιος :

«Τς γιορτς γι ν τς ζήσουμε, πρέπει ν χουμε τν νο μας στς γιες μέρες κα χι στς δουλεις πο χουμε ν κάνουμε γι τς γιες μέρες». Ατ εναι τ πρτο κα πολ σημαντικ πο πρέπει ν σταθομε ! «ταν κανες μελετάει τ γεγονότα τς κάθε γιορτς, φυσιολογικ θ συγκινηθε κα μ διαίτερη ελάβεια θ προσευχηθε». Πι συγκεκριμένα: «Στς κολουθίες, νος ν εναι στ γεγονότα πο γιορτάζουμε κα μ ελάβεια ν παρακολουθομε τ τροπάρια πο ψέλνονται. ταν νος εναι στ θεα νοήματα, ζε τ γεγονότα νθρωπος, κα τσι λλοιώνεται». Ν παρακολουθομε λοιπν τ νοήματα τν ψαλμν κα γενικ λων σων κούγονται στν ναό,κα ν μβαθύνουμε σατά. Ατ τονίζεται π τν σιο Παΐσιο. ς τ δομε μ να παράδειγμα. πως ταν κάποιος γαπάει να πρόσωπο, σκέφτεται συνεχς τ πρόσωπο ατό, τσι κα μες σκεπτόμαστε κα  στρέφουμε συνεχς τν νο μας στν Χριστό, κα πι εδικά, στς ορτς στς ποες τιμομε τν διο κα τος γίους Του. 

Θ προχωρήσουμε λίγο παρακάτω. Στν ρθόδοξη Παράδοσή μας, κέντρο τς ορτς λλά,κα λης τς λατρείας μας εναι,   Θεία Λειτουργία. μες, πάντοτε γύρω π τ κοιν τραπέζι ορτάζουμε τ σημαντικ γεγονότα. Εχαριστία  εναι τ κέντρο κάθε ορτς κα κε, στ Κοιν Ποτήριο γίνεται μυστικ νωσή μας τόσο μ τν Θεό,  σο κα μεταξύ  μας. «Γιορτ σημαίνει Σύναξη κα Σύναξη σημαίνει Εχαριστία». Ατς τρόπος λατρείας εναι παραδεδομένος σ μς, δρόμος πο μς δηγε στν καλ λλοίωση, τ ποον εναι κα τ  ζητούμενο γι κάθε νθρωπο.

ς δομε κα κάτι κόμα πο φορ πι συγκεκριμένα στν ορτ τν Χριστουγέννων κα πς σιος Παΐσιος λεγε τι τ ζοσε.

Τν ρώτησαν:

«-Γέροντα, μετ τν γρυπνία τν Χριστουγέννων δν κοιμόμαστε;

 –Χριστούγεννα κα ν κοιμηθομε,! μητέρα μου λεγε: «πόψε μόνον ο βραίοι κοιμονται». Βλέπεις, τν νύχτα πο γεννήθηκε Χριστός, ο ρχοντες κοιμόνταν βαθιά, κα ο ποιμένες «γραυλοσαν». Φύλαγαν τ πρόβατα τν νύχτα παίζοντας τν φλογέρα. Κατάλαβες; Ο ποιμένες πο γρυπνοσαν εδαν τν Χριστό». Ν τ ραο μήνυμα π τν πισήμανση το γίου. σοι αγρυπνον θ δον σα γίνονται ! Κα εναι νάμεσά μας νθρωποι πο δν κοιμονται,πο περνον πολλς μέρες κα νύκτες,δεμενοι.>> 

Τν ρώτησαν κα κάτι κόμα : 

Πς ταν γέροντα τ σπήλαιο τς Βηθλεέμ; 

ταν μι σπηλι μέσα σ ναν βράχο κα εχε μία φάτνη,τίποτε λλο δν εχε.κε πήγαινε κανένας φτωχς κα φηνε τ ζα του. Παναγία μ τν ωσήφ,πειδ λα τ χάνια ταν γεμτα κα δν εχαν πο ν μείνουν, κατέληξαν σ ατ τ σπήλαιο. κε ταν τ γαϊδουράκι κα τ  βοϊδάκι, πο μ τ χντα τους ζέσταναν τν Χριστό ! «γνω βος τν κτησάμενον κα νος τν φάτνην το κυρίου ατο», δν λέει Προφήτης σαΐας;». Εναι σημαντικ δ ν πομε τι τ σα μ τόση πλότητα ναφέρει γιασμένος γέροντας, εναι κα τ πόσταγμα τν εδικν γι τν τόπο τς Γέννησης το Χριστο. γέροντας κόμα περισσότερο μιλ γι τ σπήλαιο, γιατί, μ ναν γνωστο γι μς τρόπο, γνωρίζει ατ «πνευματικά», τ σπήλαιο, κα τ περιγράφει.

Κα κάτι κόμα:

–Σ να τροπάριο, Γέροντα, λέει τι περαγία Θεοτόκος βλέποντας τν νεογέννητο Χριστό, «χαίρουσα μο κα δακρύουσα» ναρωτιόταν:… «πιδώσω σοι μαζόν, τ τ σύμπαντα τρέφοντι,  υμνήσω σε, ς Υἱὸν κα Θεόν μου; ποίαν ερω π σοί προσηγορίαν;»

Ατ εναι τ  μυστήρια το Θεο, πολ μεγάλη συγκατάβαση το Θεο, τν ποία δν μπορομε μες ν συλλάβουμε!

–Γέροντα, πς θ μπορέσουμε ν ζήσουμε τ γεγονς τς Γεννήσεως, τι δηλαδ Χριστς «Σήμερον γεννται κ Παρθένου»;

-Γι ν ζήσουμε ατ τ θεία γεγονότα, πρέπει νος ν εναι στ θεία νοήματα. Τότε λλοιώνεται νθρωπος. «Μέγα κα παράδοξον θαμα τετέλεσται σήμερον», ψάλλουμε. μα νος εναι κε, στ  «παράδοξον», τότε θ ζήσουμε κα τ μεγάλο μυστήριο τς Γεννήσεως το Χριστο.

γαπητοί μου, ο ορτς τς κκλησίας μας, χουν μία <δυναμικ χαρισματικ>, δίνουν ζωή, δύναμη, κουράγιο, τι δηλαδ χει νάγκη νθρωπος στς μέρες μας. χεις κατάθλιψη, στεναχώρια μοναξιά, χασες φοβσαι μν χάσεις κάποιον δικό σου, ψάλλε τό: «θανάτου ορτάσομεν νέκρωσιν…». Πς το : «Σήμερον γεννται, σήμερον κρεμται…λα σήμερον»Θ σκιρτήσει καρδιά σου π χαρά, θ λάβεις δύναμη. Ο ορτς τς κκλησίας εναι ποτάμια, θάλασσες χάριτος!

μες τί σχέση χουμε μ ατς τς ορτς κα ατ τ Χριστούγεννα;

Τελικά, ν τ σκεφτομε μ ελικρίνεια, τς ορτές, κα εδικ τ Χριστούγεννα, δν τ ζομε πως ο γιοι, πως τ χει ρίσει κκλησία. Περιμένουμε π μι λλαγ στ σπίτι, π μερικ λαμπιόνια, ν μς λλάξει λίγο καθημερινότητα. Θέλουμε ν λλάξει κάπως καθημερινότητά μας ποία χει γίνει φόρητη κα κουραστική, λλ ψυχή δν γεμίζει π κτιστ φτα. πάρχει μως να λλο φς, τ κτιστον Φς πο χει Πρόσωπο, εναι Χριστός. πάρχει κα σήμερα τ πραγματικ ατ Φς κα μπορε ν φωτίσει καθέναν πο τ πιθυμε. Μπορε ν φωτίσει κα ν ζεστάνει, ποιον νοίξει τ παράθυρα τς ψυχς του.

Θέλω ν σς ναφέρω κα τ παρακάτω περιστατικ στ ποο ποδεικνύεται τι τ Χριστούγεννα μπορον ν πάρξουν σ ποιαδήποτε μέρα το χρόνου. Τ Χριστούγεννα δηλώνουν κριβς τ «σήμερον» το κοντακίου τς ορτς. Μέσα π κάποιο περιστατικό, μπορες ν ζες τ Χριστούγεννα ποιαδήποτε μέρα κα κάθε μέρα. Γι παράδειγμα, Χριστούγεννα μπορες ν νοιώσεις ταν γνωρίσεις ναν πραγματικ νθρωπο το Θεο.

 κοστε τ κόλουθο ληθινό περιστατικό:

 «Τ κρύο ταν τσουχτερ κα τ γιον ρος ταν χιονισμένο. νας γνωστος γέροντας νέλαβε ν μ καθοδηγήσει μέχρι τν Μον Κουτλουμουσίου. πιθυμία μου μως ν λάβω συγκεκριμένες παντήσεις, μ’ κανε ν πάρω μαζ μ ναν δάσκαλο π τν Κοζάνη, τ μονοπάτι γι τν καλύβα το γέροντα Παϊσίου,στν Παναγούδα, μέσως μετ τν σπερινό.

Μ πρόσωπο σκυμμένο, καρδι θλιμμένη κα βήματα βαριά, προσέγγισα τ κελί του. ναρωτιόμουν τί θ πραττα ν, ς καρδιογνώστης, κοιτοσε βαθι μέσα στν ψυχή μου κα βλεπε τ λάθη, τν μαρτία, τς παραλείψεις, τ μίση, τς μικρότητες, τς κατακρίσεις, τν ληθιν ψυχικ πόλεμο. Στν σκέψη κα μόνο πς γέροντας χει τέτοια κανότητα, δείλιασα, κα μ πιασε ντροπή. ναθαρροσα μως κα μονολογοσα μέσα μου. ! κα τί γινε, μόνος εμαι…

Μι λλη φωνή στόσο, γνωστη τότε, γνωστ τώρα σ μένα, παντοσε. πάρχει λύση … σο κα ν πιχειροσα ν μν τν κούω κα ν τν περιφρον, τόσο ατ δυνάμωνε. πάρχει λύση, φώναξα κάποια στιγμ χωρς ν τ καταλάβω κα ξάφνιασα τν συνοδοιπόρο μου δάσκαλο.

Μ τ πο φθάσαμε στ κελί, ρχισα ν νοιώθω κάπως περίεργα. λα γύρω προκαλοσαν μι ρεμία. Τ χιονισμένο τοπίο, τ πουλιά, χος π τ νερ στ ποτάμι. Βούρκωσα χωρίς ν κλαίω. Ο σκέψεις περιστρέφονταν γύρω π τν γνωστη ατ σωτερικ φωνή:

 «πάρχει λύση»!

«Καλς τ καλόπαιδα» επε. Μ τν φων το γέροντα Παϊσίου, πανλθα στν πραγματικότητα.

Καθς περνοσα τ κατώφλι το Κελιο, μι ζεστασι πρωτόγνωρη συγκλόνισε τ εναι μου. ληθιν γγιγμα ψυχς. γέροντας μ κοίταξε. Τ βλέμμα του ταν ρκετ γι ν πομακρυνθον λες ο πιφυλάξεις κα ν νοίξει καρδιά.

Τ μικρ διάστημα πο μεινα κοντ στν ταπειν γέροντα Παΐσιο, ρκοσε γι ν ναθεωρήσω σιγ – σιγά, πολλ πράγματα. ντίληψή μου γι τν κόσμο μεταβλήθηκε. Κα γι πρώτη φορ νιωθα τν νάγκη ν εχαριστήσω τν Θε γι λα.

μικρ πικοινωνία μ τν  γέροντα, λειτούργησε μακροπρόθεσμα καταλυτικά. κεί, στ Κελί τς Παναγούδας, βίωσα τν ζεστασι τν ποιμένων. φουγκράστηκα τ γγελμα τν γγέλων «π γς ερήνη». ζησα τ Χριστούγεννα.

Χριστούγεννα μακρι π τ φτα, τ γλυκά, τς ψεύτικες εχς γι ερήνη, τ ποκριτικ γέλια, τν διοτελ καλοσύνη κα τν λεγχόμενη γάπη πο πευθύνεται σ’ ατος πο πιδιώκουμε ν μς γαπον. Μακρι π τ θαμα τν  θαυμάτων,τν Γέννηση το Σωτρος Χριστο. Μακρι π τν ληθιν πορεία κα τν μοναδικ σκοπ το νθρώπου, δηλαδή, τν  σωτηρία του.

Σήμερα μ βεβαιότητα μπορ ν φωνάξω πς Χριστς δύναται ν γεννηθε σ κάθε νθρωπο. Τώρα εθαρσς μπορ ν διακηρύξω κα ν διαλαλήσω πώς, ρκε ν νοίξουμε μ ελικρίνεια μι χαραμάδα στν ψυχή μας κα τότε, Ατς θ φροντίσει τ πόλοιπα. Μι μικρ χαραμάδα γι ν πλημμυρίσουμε ερήνη, ν γευθομε καρπος διαφορετικος π ατος πο μς σερβίρει ντέχνως κκοσμίκευση. Μι μικρ χαραμάδα γι ν λλάξουν τ πάντα,  ιζικά. Μι μικρ χαραμάδα γι ν  βροντοφωνάξουμε τ

«Χριστς γεννται δοξάσατε».

Τελειώνοντας γαπητοί μου, παναλαμβάνω κα τν εχ πο λεγε σιος Πατήρ: « γ θ εχομαι καρδιά σας ν γίνει γία Φάτνη κα τ Πανάγιον  Βρέφος τς Βηθλεμ ν σς δώσει, λες τς ελογίες Του». Δεν νομίζω τι θ μπορούσαμε ν κλείσουμε τν παροσα μιλία διαφορετικά, π τ ν παναλάβουμε ατν τν πλή, πλούστατη λλά, τόσο βαθει θεολογικ κα οσιαστικ εχή !

 

[1] «Περ προσευχς», Γέροντος Παϊσίου γιορείτου, Λόγοι ΣΤ’ (σελ. 195-196).  ερν συχαστήριον «Εαγγελιστς ωάννης   Θεολόγος», Σουρωτ, Θεσσαλονίκης

Από enromiosini

Δεν υπάρχουν σχόλια

Μπορείτε να γράψετε και να σχολιάσετε τα πάντα, αλλά αν το κείμενο σας περιέχει υβριστικούς χαρακτηρισμούς σας ενημερώνουμε ότι δεν θα δημοσιεύεται. Σε περίπτωση καθυστέρησης δημοσίευσης των σχολίων ζητούμε συγγνώμη και παρακαλούμε να μην βγάζετε αυθαίρετα συμπεράσματα. Με σεβασμό και εκτίμηση η διαχείριση του ιστολογίου