Γράφει ο Βασίλης Κορκίδης Το ζήτημα της ακρίβειας στην αγορά αποτελεί μία από τις πλέον ορατές συνέπειες της πολύ σοβαρής κρίσης που διέρχετ...
Γράφει ο Βασίλης Κορκίδης
Το ζήτημα της ακρίβειας στην αγορά αποτελεί μία από τις πλέον ορατές συνέπειες της πολύ σοβαρής κρίσης που διέρχεται η οικονομία της χώρας τον τελευταίο χρόνο.
Είναι γεγονός ότι η απότομη μείωση εισοδήματος για επιχειρηματίες και καταναλωτές, έχει δημιουργήσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο και ένα κλίμα απαισιοδοξίας και εσωστρέφειας και στις δύο πλευρές. Το ελληνικό εμπόριο από την πρώτη στιγμή, συναισθανόμενο τις απαιτήσεις της συγκυρίας, επεδίωξε την απορρόφηση των αλλεπάλληλων αυξήσεων του ΦΠΑ. Στη δική μας οπτική δεν είναι δόκιμη η μετακύληση του κόστους μίας λανθασμένης επιλογής στον καταναλωτή, αλλά η πίεση προς τους αρμόδιους φορείς για την αλλαγή της αρχικής απόφασης.
Οι ΜμΕ, οι οποίες αντιστοιχούν στη συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, έχουν βρεθεί στη δίνη του κυκλώνα, έχοντας λιγότερες εφεδρείες από ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις και ταυτόχρονα παρουσιάζονται στο δημόσιο διάλογο ως οι κύριοι φταίχτες για τη διατήρηση των υψηλών τιμών.
Η πραγματικότητα, όμως, είναι κάπως διαφορετική. Οι κύριες αιτίες που ορισμένες τιμές παραμένουν στη χώρα μας σε υψηλά επίπεδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ευρωζώνης, είναι τα καρτέλ και οι φόροι. Συγκεκριμένα, αναφερόμαστε στην αύξηση των έμμεσων φόρων και ιδιαίτερα του ΦΠΑ, στις ενδο-ομιλικές πωλήσεις των πολυεθνικών που «φουσκώνουν» τις τιμές στα ελληνικά ράφια και στην εσωτερική υποτίμηση του «ελληνικού ευρώ» έναντι του «γερμανικού ευρώ» και γενικά του Ευρωπαϊκού Βορρά παρά την σταθερή ονομαστική ισοτιμία. Υπό αυτήν την έννοια η απουσία ενός σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου είναι ίσως η βασική αιτία του «καλπασμού» των τιμών. Ο δρόμος για την ανάπτυξη περνά αποκλειστικά μέσα από τις Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις. Αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι, πρέπει να κατανοήσουμε ότι η λογική της συγκέντρωσης δεν είναι συμβατή με τη φύση του εμπορικού κλάδου και το πρόβλημα των τιμών δε θα λυθεί από την εξαφάνιση των μικρεμπόρων. Το παράδειγμα των σουπερμάρκετ – που εξαφάνισαν τα μικρά μπακάλικα – και στη συνέχεια προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις των τιμών, είναι ενδεικτικό για το μέλλον της ελληνικής αγοράς. Ο «θάνατος του εμποράκου» θα είναι ο «θάνατος» της ελληνικής αγοράς και, ο πλουραλισμός στην επιχειρηματική δραστηριοποίηση θα δώσει τη θέση σε μονοπωλιακές καταστάσεις. Θα βοηθήσει μία τέτοια εξέλιξη τον Έλληνα καταναλωτή; Απαντούμε κατηγορηματικά: όχι! Στο πλαίσιο αυτό καλούμε όλους τους πελάτες να συνεχίσουν να εμπιστεύονται τις ελληνικές επιχειρήσεις. Κατανοούμε ότι στη δύσκολη συγκυρία είναι αρκετά λογικό να ακολουθούν μία συντηρητική τακτική στις αγορές τους. Η ενίσχυση όμως της εσωτερικής αγοράς θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την υπέρβαση της κρίσης και θα μας επιτρέψει πιο εύκολα να διατηρήσουμε τις τιμές σε λογικά επίπεδα. Επιπλέον καλούμε την κυβέρνηση και τους αρμόδιους φορείς να αλλάξουν εκ βάθρων τη λανθασμένη τακτική της αγοράς εφαρμόζοντας μία πολιτικής σταθερής, καθαρής, προσιτής τιμής με τη βοήθεια, όμως, της ταυτόχρονης μείωσης των ενοικίων, των επιτοκίων, των φόρων, των λογαριασμών, των κρατικά ελεγχόμενων τιμολογίων των ΔΕΚΟ και των ΟΤΑ. Τέλος, πρέπει, επιτέλους, να ελεγχθούν οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων που ευθύνονται για τις «υψηλές ελληνικές τιμές» και να αντιμετωπίσει την αισχροκερδή συμπεριφορά όσων ελέγχουν τα ράφια και τα ψυγεία με το σύστημα των ενδο-ομιλικών συναλλαγών και υπερτιμολογήσεων (transfer pricing).
--Ο Βασίλης Κορκίδης είναι Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου
Πηγή
Το ζήτημα της ακρίβειας στην αγορά αποτελεί μία από τις πλέον ορατές συνέπειες της πολύ σοβαρής κρίσης που διέρχεται η οικονομία της χώρας τον τελευταίο χρόνο.
Είναι γεγονός ότι η απότομη μείωση εισοδήματος για επιχειρηματίες και καταναλωτές, έχει δημιουργήσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο και ένα κλίμα απαισιοδοξίας και εσωστρέφειας και στις δύο πλευρές. Το ελληνικό εμπόριο από την πρώτη στιγμή, συναισθανόμενο τις απαιτήσεις της συγκυρίας, επεδίωξε την απορρόφηση των αλλεπάλληλων αυξήσεων του ΦΠΑ. Στη δική μας οπτική δεν είναι δόκιμη η μετακύληση του κόστους μίας λανθασμένης επιλογής στον καταναλωτή, αλλά η πίεση προς τους αρμόδιους φορείς για την αλλαγή της αρχικής απόφασης.
Οι ΜμΕ, οι οποίες αντιστοιχούν στη συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, έχουν βρεθεί στη δίνη του κυκλώνα, έχοντας λιγότερες εφεδρείες από ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις και ταυτόχρονα παρουσιάζονται στο δημόσιο διάλογο ως οι κύριοι φταίχτες για τη διατήρηση των υψηλών τιμών.
Η πραγματικότητα, όμως, είναι κάπως διαφορετική. Οι κύριες αιτίες που ορισμένες τιμές παραμένουν στη χώρα μας σε υψηλά επίπεδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ευρωζώνης, είναι τα καρτέλ και οι φόροι. Συγκεκριμένα, αναφερόμαστε στην αύξηση των έμμεσων φόρων και ιδιαίτερα του ΦΠΑ, στις ενδο-ομιλικές πωλήσεις των πολυεθνικών που «φουσκώνουν» τις τιμές στα ελληνικά ράφια και στην εσωτερική υποτίμηση του «ελληνικού ευρώ» έναντι του «γερμανικού ευρώ» και γενικά του Ευρωπαϊκού Βορρά παρά την σταθερή ονομαστική ισοτιμία. Υπό αυτήν την έννοια η απουσία ενός σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου είναι ίσως η βασική αιτία του «καλπασμού» των τιμών. Ο δρόμος για την ανάπτυξη περνά αποκλειστικά μέσα από τις Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις. Αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι, πρέπει να κατανοήσουμε ότι η λογική της συγκέντρωσης δεν είναι συμβατή με τη φύση του εμπορικού κλάδου και το πρόβλημα των τιμών δε θα λυθεί από την εξαφάνιση των μικρεμπόρων. Το παράδειγμα των σουπερμάρκετ – που εξαφάνισαν τα μικρά μπακάλικα – και στη συνέχεια προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις των τιμών, είναι ενδεικτικό για το μέλλον της ελληνικής αγοράς. Ο «θάνατος του εμποράκου» θα είναι ο «θάνατος» της ελληνικής αγοράς και, ο πλουραλισμός στην επιχειρηματική δραστηριοποίηση θα δώσει τη θέση σε μονοπωλιακές καταστάσεις. Θα βοηθήσει μία τέτοια εξέλιξη τον Έλληνα καταναλωτή; Απαντούμε κατηγορηματικά: όχι! Στο πλαίσιο αυτό καλούμε όλους τους πελάτες να συνεχίσουν να εμπιστεύονται τις ελληνικές επιχειρήσεις. Κατανοούμε ότι στη δύσκολη συγκυρία είναι αρκετά λογικό να ακολουθούν μία συντηρητική τακτική στις αγορές τους. Η ενίσχυση όμως της εσωτερικής αγοράς θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την υπέρβαση της κρίσης και θα μας επιτρέψει πιο εύκολα να διατηρήσουμε τις τιμές σε λογικά επίπεδα. Επιπλέον καλούμε την κυβέρνηση και τους αρμόδιους φορείς να αλλάξουν εκ βάθρων τη λανθασμένη τακτική της αγοράς εφαρμόζοντας μία πολιτικής σταθερής, καθαρής, προσιτής τιμής με τη βοήθεια, όμως, της ταυτόχρονης μείωσης των ενοικίων, των επιτοκίων, των φόρων, των λογαριασμών, των κρατικά ελεγχόμενων τιμολογίων των ΔΕΚΟ και των ΟΤΑ. Τέλος, πρέπει, επιτέλους, να ελεγχθούν οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων που ευθύνονται για τις «υψηλές ελληνικές τιμές» και να αντιμετωπίσει την αισχροκερδή συμπεριφορά όσων ελέγχουν τα ράφια και τα ψυγεία με το σύστημα των ενδο-ομιλικών συναλλαγών και υπερτιμολογήσεων (transfer pricing).
--Ο Βασίλης Κορκίδης είναι Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Μπορείτε να γράψετε και να σχολιάσετε τα πάντα, αλλά αν το κείμενο σας περιέχει υβριστικούς χαρακτηρισμούς σας ενημερώνουμε ότι δεν θα δημοσιεύεται. Σε περίπτωση καθυστέρησης δημοσίευσης των σχολίων ζητούμε συγγνώμη και παρακαλούμε να μην βγάζετε αυθαίρετα συμπεράσματα. Με σεβασμό και εκτίμηση η διαχείριση του ιστολογίου