Δελτίο τύπου "Δημοκρατικών" Παρά τις διακηρύξεις των εμπνευστών του ότι προκάλεσε τομή στην τοπική αυτοδιοίκηση της χώρας, μοναδικ...
Δελτίο τύπου "Δημοκρατικών"
Παρά τις διακηρύξεις των εμπνευστών του ότι προκάλεσε τομή στην τοπική αυτοδιοίκηση της χώρας, μοναδική θετική μεταρρύθμιση του Καλλικράτη δεν φαίνεται να είναι άλλη παρά η εξοικονόμηση πόρων από την μείωση των δήμων και των δημοτικών επιχειρήσεων και –ίσως- από την προβλεπόμενη στο νόμο απόπειρα εξυγίανσης των οικονομικών τους. Και τούτο διότι ο νέος νόμος δεν προσφέρει αξιόπιστες λύσεις ούτε στα θέματα αρμοδιοτήτων και πόρων , ούτε στο ζήτημα της δημοκρατικής διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Συγκεκριμένα, οι πράγματι αυξημένες αρμοδιότητες των νέων δήμων δεν συνιστούν αποκέντρωση, όπως θέλει να την εμφανίζει η κυβέρνηση, διότι προέρχονται από τις νομαρχίες και όχι από την κεντρική διοίκηση.
Επιπλέον και η θέσπιση των «κεντρικών αυτοτελών πόρων» από τη φορολογία υπέρ δήμων και Περιφερειών, εκτός του ότι δεν επαρκεί, γεννά και σοβαρούς προβληματισμούς ως προς την εφαρμογή της στην πράξη, δεδομένου ότι δεν προσδιορίζεται επακριβώς με ποια κριτήρια θα γίνει η κατανομή τους στους επιμέρους δήμους και περιφέρειες με αποτέλεσμα να υφίστανται και πάλι μεγάλοι κίνδυνοι καταχρήσεων υπέρ ΟΤΑ φίλα προσκείμενων στην εκάστοτε κυβέρνηση. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι, όπως συνέβαινε και στο παρελθόν, η διάθεση των πόρων στους ΟΤΑ δεν θα γίνεται αυτόματα αλλά θα διενεργείται και πάλι μέσω της κυβέρνησης. Είναι λοιπόν εξαιρετικά αμφίβολο εάν θα αποδίδονται οι πόροι της αυτοδιοίκησης στους ΟΤΑ ή θα υπεξαιρούνται κατά την πεπατημένη.
Εξάλλου, στο κεντρικό ζητούμενο της δημοκρατικής διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι ρυθμίσεις του Καλλικράτη, όχι μόνο δεν βελτιώνουν την κατάσταση , αλλά κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση: Η δυνατότητα διεξαγωγής τοπικών δημοψηφισμάτων στους δήμους, η οποία προβλεπόταν από το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς, εγκαταλείφθηκε και στην θέση της θεσπίσθηκαν η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης και η δυνατότητα ηλεκτρονικής διαβούλευσης, οι οποίες είναι συμβουλευτικού χαρακτήρα και αμφίβολης αντιπροσώπευσης. Οι εκλογές διεξάγονται πλέον κάθε 5 έτη και υποβαθμίζονται, καθώς διενεργούνται ταυτόχρονα με τις ευρωεκλογές. Επιπλέον δε αυτών, ο νόμος απονέμει δικαιώματα εκλέγειν και εκλέγεσθαι σε αλλοδαπούς και μάλιστα υπηκόους τρίτων χωρών εκτός της Ε.Ε. , γεγονός που παραβιάζει ευθέως την συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της λαϊκής κυριαρχίας, σύμφωνα με την οποία όλες οι εξουσίες πηγάζουν από τον ελληνικό λαό.
Με δεδομένο το προσχηματικό μόνο ενδιαφέρον του «Καλλικράτη» για τον πολίτη, είναι βέβαιο ότι η τοπική αυτοδιοίκηση, ως το πρώτο κύτταρο μίας δημοκρατίας, μετά τον «Καλλικράτη» θα χρειασθεί πλέον έναν «Κλεισθένη», μέσω του οποίου θα θεσπισθεί μία γενναία δημοκρατική μεταρρύθμιση προς την κατεύθυνση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά, της διαφάνειας, της πάταξης της διαφθοράς και της δημιουργίας δήμων και περιφερειών με οικονομική αυτάρκεια και σημαντικές αποφασιστικές αρμοδιότητες χάραξης πολιτικής.
Εν τω μεταξύ, η χρεοκοπία της χώρας και η ύπαρξη του μνημονίου επιβάλλουν πλέον έναν τρόπο δράσης διαφορετικό από εκείνον που οι ΟΤΑ γνώριζαν μέχρι χθες. Υπό τις παρούσες συνθήκες, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν μπορούν να εμφανίζονται ως οι υπερχρεωμένοι και διεφθαρμένοι επαίτες της κεντρικής εξουσίας. Ζητούμενο πλέον είναι η παραγωγή έργου χρήσιμου για τον πολίτη με ταυτόχρονη αναζήτηση οικονομικής αυτάρκειας μέσω της αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων κάθε περιοχής και της άντλησης κοινοτικών κονδυλίων. Ο ελληνικός λαός καλείται να εκλέξει εκείνους που μπορούν να εργασθούν σκληρά και με πρόγραμμα προς αυτόν τον σκοπό και να απορρίψει τους γνωστούς κηφήνες και των κομματικών μαγειρείων και της διαφθοράς.
Το Πολιτικό Συμβούλιο
Παρά τις διακηρύξεις των εμπνευστών του ότι προκάλεσε τομή στην τοπική αυτοδιοίκηση της χώρας, μοναδική θετική μεταρρύθμιση του Καλλικράτη δεν φαίνεται να είναι άλλη παρά η εξοικονόμηση πόρων από την μείωση των δήμων και των δημοτικών επιχειρήσεων και –ίσως- από την προβλεπόμενη στο νόμο απόπειρα εξυγίανσης των οικονομικών τους. Και τούτο διότι ο νέος νόμος δεν προσφέρει αξιόπιστες λύσεις ούτε στα θέματα αρμοδιοτήτων και πόρων , ούτε στο ζήτημα της δημοκρατικής διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Συγκεκριμένα, οι πράγματι αυξημένες αρμοδιότητες των νέων δήμων δεν συνιστούν αποκέντρωση, όπως θέλει να την εμφανίζει η κυβέρνηση, διότι προέρχονται από τις νομαρχίες και όχι από την κεντρική διοίκηση.
Επιπλέον και η θέσπιση των «κεντρικών αυτοτελών πόρων» από τη φορολογία υπέρ δήμων και Περιφερειών, εκτός του ότι δεν επαρκεί, γεννά και σοβαρούς προβληματισμούς ως προς την εφαρμογή της στην πράξη, δεδομένου ότι δεν προσδιορίζεται επακριβώς με ποια κριτήρια θα γίνει η κατανομή τους στους επιμέρους δήμους και περιφέρειες με αποτέλεσμα να υφίστανται και πάλι μεγάλοι κίνδυνοι καταχρήσεων υπέρ ΟΤΑ φίλα προσκείμενων στην εκάστοτε κυβέρνηση. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι, όπως συνέβαινε και στο παρελθόν, η διάθεση των πόρων στους ΟΤΑ δεν θα γίνεται αυτόματα αλλά θα διενεργείται και πάλι μέσω της κυβέρνησης. Είναι λοιπόν εξαιρετικά αμφίβολο εάν θα αποδίδονται οι πόροι της αυτοδιοίκησης στους ΟΤΑ ή θα υπεξαιρούνται κατά την πεπατημένη.
Εξάλλου, στο κεντρικό ζητούμενο της δημοκρατικής διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι ρυθμίσεις του Καλλικράτη, όχι μόνο δεν βελτιώνουν την κατάσταση , αλλά κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση: Η δυνατότητα διεξαγωγής τοπικών δημοψηφισμάτων στους δήμους, η οποία προβλεπόταν από το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς, εγκαταλείφθηκε και στην θέση της θεσπίσθηκαν η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης και η δυνατότητα ηλεκτρονικής διαβούλευσης, οι οποίες είναι συμβουλευτικού χαρακτήρα και αμφίβολης αντιπροσώπευσης. Οι εκλογές διεξάγονται πλέον κάθε 5 έτη και υποβαθμίζονται, καθώς διενεργούνται ταυτόχρονα με τις ευρωεκλογές. Επιπλέον δε αυτών, ο νόμος απονέμει δικαιώματα εκλέγειν και εκλέγεσθαι σε αλλοδαπούς και μάλιστα υπηκόους τρίτων χωρών εκτός της Ε.Ε. , γεγονός που παραβιάζει ευθέως την συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της λαϊκής κυριαρχίας, σύμφωνα με την οποία όλες οι εξουσίες πηγάζουν από τον ελληνικό λαό.
Με δεδομένο το προσχηματικό μόνο ενδιαφέρον του «Καλλικράτη» για τον πολίτη, είναι βέβαιο ότι η τοπική αυτοδιοίκηση, ως το πρώτο κύτταρο μίας δημοκρατίας, μετά τον «Καλλικράτη» θα χρειασθεί πλέον έναν «Κλεισθένη», μέσω του οποίου θα θεσπισθεί μία γενναία δημοκρατική μεταρρύθμιση προς την κατεύθυνση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά, της διαφάνειας, της πάταξης της διαφθοράς και της δημιουργίας δήμων και περιφερειών με οικονομική αυτάρκεια και σημαντικές αποφασιστικές αρμοδιότητες χάραξης πολιτικής.
Εν τω μεταξύ, η χρεοκοπία της χώρας και η ύπαρξη του μνημονίου επιβάλλουν πλέον έναν τρόπο δράσης διαφορετικό από εκείνον που οι ΟΤΑ γνώριζαν μέχρι χθες. Υπό τις παρούσες συνθήκες, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν μπορούν να εμφανίζονται ως οι υπερχρεωμένοι και διεφθαρμένοι επαίτες της κεντρικής εξουσίας. Ζητούμενο πλέον είναι η παραγωγή έργου χρήσιμου για τον πολίτη με ταυτόχρονη αναζήτηση οικονομικής αυτάρκειας μέσω της αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων κάθε περιοχής και της άντλησης κοινοτικών κονδυλίων. Ο ελληνικός λαός καλείται να εκλέξει εκείνους που μπορούν να εργασθούν σκληρά και με πρόγραμμα προς αυτόν τον σκοπό και να απορρίψει τους γνωστούς κηφήνες και των κομματικών μαγειρείων και της διαφθοράς.
Το Πολιτικό Συμβούλιο
Δεν υπάρχουν σχόλια
Μπορείτε να γράψετε και να σχολιάσετε τα πάντα, αλλά αν το κείμενο σας περιέχει υβριστικούς χαρακτηρισμούς σας ενημερώνουμε ότι δεν θα δημοσιεύεται. Σε περίπτωση καθυστέρησης δημοσίευσης των σχολίων ζητούμε συγγνώμη και παρακαλούμε να μην βγάζετε αυθαίρετα συμπεράσματα. Με σεβασμό και εκτίμηση η διαχείριση του ιστολογίου